Gat van Jacobs

Dinsdag, 14 januari 2014

Afgelopen jaar hebben verschillende leden ons aangesproken omtrent de gang van zaken van het ‘Gat van Jacobs’. Bij de meeste beter bekend als de plas tegenover het vliegveld. Ondanks het feit dat het gebied verboden is om te vissen waren deze leden bezorgd om de dieren welke in het water aanwezig waren en dat het water en daarmee de dieren zouden verdwijnen onder het slip wat gestort in het meer

Eerdere antwoorden vanuit het VBC omtrent de uiteindelijke bestemming waren toch tegenstrijdig en onduidelijk mede door de werkzaamheden welke er plaats vonden. Om een eenduidig antwoord te krijgen zijn we naar de eigenaar van het water, Flevolandschap, gestapt om uit eerste hand te vernemen wat er met het ‘Gat van Jacobs’ zou gaan gebeuren. Er is ons verzekert dat het meer nu blijft bestaan in zijn huidige vorm. Flevolandschap gaat het gebied nog wel meer inrichten door er inheemse struiken aan te planten zodat het een word met het landschap. Mocht er toch in de toekomst besloten worden dat het meer aangepast dient te worden door bevoorbeeld de ontwikkeling van het vliegveld dan zal Flevolandschap in samenwerking
met ons de dieren herhuisvesten.