Internationaal SKP terugmeldweekend

Zaterdag, 30 augustus 2014

Al vele jaren worden er spiegelkarpers uitgezet in de wateren van Nederland en Vlaanderen. Vele spiegelkarperprojecten trachten door diverse acties zoveel mogelijk terugmeldingen te krijgen om meer inzicht te krijgen in de migratie, overleving, gezondheid, etc. van het karperbestand.

Wij hebben diverse acties in het verleden georganiseerd om meer terugmeldingen te krijgen. Zo hadden we de een prijs voor de eerste persoon welke nummer 1, 50 of 100 zou vangen en hadden we vorige jaar de eerste spiegelkarperwedstrijd. Maar dit keer doen we het niet alleen. In het laatste weekend van september, vanvrijdagavond 26 tot en met zondagavond 28 september, organiseren we een samen met het Belangenvereniging Verantwoord Karperbeheer en verschillende Spiegelkarperprojecten uit Vlaanderen en Nederland, een internationaal terugmeldweekend met wedstrijdelement.

Waarom zou je meedoen ?

• Omdat deze wedstrijd zonder parcours is en je alle vrijheid geeft waar veel karpervissers zo van houden.
  • Alle spiegelkarperprojecten graag terugmeldingen krijgen.
  • Wij op door deze terugmeldingen veel inzicht kunnen verzamelen over bijvoorbeeld verspreiding en groei van karpers.
  • Goede monitoring voorwaarde is of wordt voor een toekomstig uitzetprogramma.
  • Omdat je een leuke prijsje kan winnen.

Waar ?

De wedstrijd zal zonder parcours zijn. Dat wil zeggen dat een ieder kan vissen waar hij maar wenst. Of men nu struinend langs de Lage en Hoge Vaart gaat vissen, op de bus stapt en door de stad alle sierwateren afgaat als een urbanvisser, statisch, met de pen of drijvend vist, alles is mogelijk. Alle spiegelkarpers welke deel uitmaken van de volgende projecten tellen mee in deze wedstrijd:

• SKP Lelystad
  • SKP Hoge en Lage Vaart – Oostelijk Flevoland
  • SKP Topcompetitie ‘Karper’

Blijkt je gevangen karper een ‘projectspiegel’ dan telt deze mee voor de wedstrijd.

Voorwaarden

• U dient zich van te voren aan te melden om mee te kunnen doen. Dit kan door een mail te sturen naar karpercommissie@hotmail.nl
  • Fotografeer de karper van linkerflank van de vis (kop in rechterhand). Maak extra foto’s van de details (schubbenpatroon langs de rug, foto’s staart) voor het terugzoeken in archief. Nader bekend te maken kenmerk moet duidelijk zichbaar zijn op de foto.
  • Vermeld de vangstgegevens. (Lengte Gewicht & Locatie). De locatie gegevens zullen wij natuurlijk niet publiceren.

Mocht u veel foto’s hebben (En dat hopen we natuurlijk) raden wij u aan deze met http://www.wetransfer.com te versturen.

De nummers 1 t/m 3 krijgen naast de eervolle vermelding ook een prijsje. Iedereen krijgt natuurlijk van hun eigen gevangen spiegelkarper de originele uitzetfoto retour met de uitzetgegevens welke daarbij horen.

Het is dus de bedoeling dat je ‘iets’ met je vangst mee fotografeert. Dat ‘iets’ maken we voor de wedstrijd bekend. Hou hiervoor onze website, website van de BVK of de Facebook pagina van de BVK in de gaten.

Veel plezier alvast met je voorbereidingen op de wedstrijd.