Wijzigingen - Vissen met levend aas

Woensdag, 17 september 2014

Per 1 juli 2014 is er een wijziging doorgevoerd met betrekking tot het verbod vissen met levend aas. Per die datum kan er geen bekeuring worden uitgeschreven maar wordt er een tik-verbaal gemaakt. De OvJ bepaald vanaf die datum de sanctie. De overtreding valt nu onder het Besluit houders van Dieren.

Zonder nu technisch te worden is het belangrijk te weten dat deze gedraging gekoppeld kan worden aan art 2.1 Wet Dieren. Kort gezegd; deze overtreding is nu een misdrijf. Dat betekent dat de strafmaat is gewijzigd.

Art. 8.12, 1e lid Wet Dieren

1 Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 2.1 eerste lid, 2.2 zesde volzin, en achtste lid, 2.10 eerste lid en 2.14, eerste lid, of een of meer van de genoemde bepalingen in samenhang met art 66.2,eerste lid, artikel 6.4 eerste lid, of art 7.5 derde lid, worden bestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Een boete van de vierde categorie is maximaal € 20.250,00.

Het is maar dat u het weet.

Bron

• Staatsblad 2014/211 gepubliceerd op 9 juni 2014
  • Ton van Tuijl NVWA (Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit)
  • Bert de Zeeuw GZH (Groenservice Zuid-Holland)