2012 - 24 uurs van Lelystad

25 Augustus 2012 was de datum welke dit jaar door een grote groep karpervissers in hun agenda was gezet. Het was de tweede karperwedstrijd die de karpercommissie van hengelsportvereniging HSVL/D mocht organiseren. Maarliefst 12 koppels hadden zich ingeschreven en ook al was er daarvan één op het laatst verhinderd, wij waren als karpercommissie zeer tevreden over de opkomst.

Het begint harder te regenen maar de voorspelde onheilsbuien trekken via ‘t zuiden achter ons langs. Met een groot aantal hete en broeierige dagen achter de rug waren de weersvoorspellingen niet al te best voor de deelnemers, maar de voorspelde hoosbuien zouden de kansen op vangsten toch erg gaan vergroten. Wij hadden er dan ook vertrouwen in dat er dan ook meer gevangen zou gaan worden als bij de eerste editie van de ‘24 uurs van Lelystad’.

Om 10:45 uur werd er verzameld aan Het Geldersdiep. Er vormt zich een gevarieerd gezelschap van jong tot oud welke allen één ding gemeen hebben; de passie voor karper. Nadat de loting heeft plaatsgevonden gaat een ieder naar zijn stek om daar hun shelters op te bouwen aangezien het nog droog is. De stekken waren dit keer verdeeld over het Geldersdiep en het Rodemijnsteenpad. Om 11:30 uur mag er dan begonnen worden met het aanleggen van de voerplekken.

Om 12.00 begint de wedstrijd en 44 lijnen verdwijnen naar de diepte. Het begint langzaam te regenen en te waaien en het water in de vaart komt in beweging. Als de regen ophoudt begint het zonnetje weer te schijnen en in de verte is het bekende geluid van een beetmelder horen. Ondanks de kromme hengel, welke waarneembaar is tussen de begroeiing, blijft het verlossende telefoontje uit. Na wat gemopper en het commentaar “deze komt niet in mijn net!”, wordt er opnieuw ingegooid.

Rond 16:00 uur is het telefoontje dan toch daar. Baris Sari en Marvin Swagerman op stek 6 melden dat ze een karper hebben gevangen. Gewapend met fotocamera, weegschaal en weegsling loop ik (Marcel Merk) er naartoe en meteen krijg ik een vreemd gevoel over me. “Een projectkarper, dat zou nog eens een mooie start zijn.” De onthaakmat wordt opengevouwen en… Een spiegelkarper. Een overduidelijke Peschkens wordt getoond. We wegen de karper en een mooie 7,6 pond wordt genoteerd. Snel een paar foto’s van vanger met de vis en van de linkerzijde van de karper natuurlijk.

Na de eerste karper zullen er zeker meer volgen, maar het wordt akelig stil aan de waterkant op het getik van de regen op de brolley’s na. Het begint harder te regenen maar de voorspelde onheilsbuien trekken via ‘t zuiden achter ons langs. De avond valt en na vele ‘vloermatten en slijmbakken’ volgt er om 22:30 uur eindelijk weer een karper. Op stek 9 waar Rick & Frits Voorendt zitten wordt een originele kanaalschub gevangen en zij gaan daarmee meteen aan de leiding. Even later is er wederom een aanbeet van Stek 9 maar helaas weet deze karper de haak te lossen tussen obstakels.

Het duurt wederom een lange tijd voordat Mark Vos & Jeroen Stemerdink van Stek 11 een karper vangen.Deze is een pond zwaarder dan van de huidige nummer 1 en het gaat er dus om spannen wie er met de eerste plaats vandoor gaat. Helaas blijft het bij slechts drie karpers. Natuurlijk zijn we blij dat er dit jaar wél karper op de kant is gekomen en in het bijzonder dat er een projectkarper bij zat, maar het blijft minimaal. Dus laten we ons als doel stellen dat we er volgend jaar toch minimaal 10 vangen met de ploeg!

Mede door de hengelsportvereniging HSVL/D en Hengelsportcentrum “De Snoekbaars” uit Almere konden we bij deze editie van de ‘24 uurs van Lelystad’ wederom iedereen voorzien van prachtige prijzen.

1. Mark Vos en Jeroen Stemerdink
  2. Rick Voorendt en Frits Voorendt