2011 - SKPL Uitzetting - CarpFarm

Het spiegelkarperproject sierwater Lelystad ging wat betreft het regelen van het papierwerk en goedkeuring van de gemeente in een onverwacht Thermometer koudsnel tempo. Echter het uitzetten van de vis zat ons niet mee. Op het moment, eind november, dat de vis hier naar toe zou komen ging op het laatst onverwacht de levering niet door. Dus de vis bleef waar die op dat moment zat, lekker in de kweekvijvers in Frankrijk. Gelukkig konden we een een nieuwe datum afspreken een paar weken later . Maar op de dag van de uitzetting, 10 December 2010, stond er windkracht 8 met een gevoelstemperatuur van minus 18 graden Celcius. Het begon daarbij ook nog eens te sneeuwen. Het hele binnenwater van Lelystad lag in die ene nacht compleet dicht en na overleg met de kweker hebben we besloten af te zien van de uitzetting vanwege deze zeer slechte omstandigheden. Heel erg jammer aangezien iedereen zich er al op ingesteld had en alles al in gereedheid was gebracht maar aan pure overmacht kun je weinig doen. De gezondheid van de vis staat immers altijd voorop. Een wak maken was geen doen en grote kans dat een aanzienlijk deel van de vissen dan was doodgegaan door zuurstofgebrek of het niet kunnen legen van de zwemblaas.

Maar zoals jullie inmiddels hebben vernomen en door vele van jullie ook is gadegeslagen is het is dan uiteindelijk wel goedgekomen. We schrijven 19 februari 2011 bij in geschiedenis van de HSVL/D als datum van de uitzetting van de eerste spiegelkarpers voor de sierwateren van Lelystad. Het was een mooie koude zaterdag en ook al vinden wij dat niet fijn het is perfect voor het uitzetten van de spiegelkarpers. Ook de lange termijn voorspellingen waren goed. Koud stabiel weer. De reden het koude weer is goed vanwege het hogere zuurstof aanbod in het water en de veel lagere maps-funmaxbacteriehuishouding ten op zichte van het warmere water. Hierdoor is de kans op ziektes en sterfte kleiner. Dit keer geen ijs en sneeuw dus betere omstandigheden konden we ons niet wensen.

De verzamelplek en tevens eerste uitzetplek was bij :

Kempenaar 01-18 8242 BA Lelystad

Alles werd in gereedheid gebracht zodat alle vissen netjes gewogen, gemeten en op de gevoelige plaat vastgelegd konden worden. Vele speciekuipen, bakken en grote tonnen werden gevuld met water. Verschillende vissers uit de gehele omgeving kwamen veelal met familie kijken naar de eerste spiegelkarpers die rond 13:00 zouden arriveren. Velen staken hun handen uit de mouwen en hielpen mee alles klaar te maken voor de aankomst. Onze dank hiervoor want het was koud en met natte handen is de gevoelstemperatuur nog lager.

Rond 13:00 was het dan zo ver. De leverancier kwam aanrijden en een iedereen hielp mee met uitladen en dragen van de vis naar de speciekuipen. Alle vissen werden vervolgens gewogen en gefotografeerd. De eerste vissen werden ter plekke te water gelaten. Andere vissen werden met grote zorg door vrijwilligers vervoerd naar de andere locaties in Lelystad. Op deze manier krijgen we een optimale spreiding door de grachten en plassen binnen de stad. Alle gegevens werden vastgelegd om later bij de terugmeldingen na te kunnen gaan hoe de vis zich ontwikkelt en hoe de vis zich verplaatst.

In de komende 5 jaar zullen we 5 keer spiegelkarpers uitzetten op diverse locaties die vallen onder de sierwateren van Lelystad. Ook zullen we niet geconcentreerd vissen los laten op 1 locatie maar zullen we in de verschillende jaren kleine hoeveelheden loslaten in een verschillende wateren. Dit om vissen van verschillende grootte op een bepaald water te krijgen en om te zien hoe de vis zich ontwikkelt en om te voorkomen dat de vissen ziektes krijgen. Deze keer hebben we de volgende locaties voorzien van spiegelkarpers :

• FunMax – Kempenaar
  • Kanovijver – SGL
  • Woldvijver – Wold
  • A6 – Beerminkholt
  • Badweg – Koploper
  • Havendiep
  • Landerijen
  • Val van Urk
  • Schouwplassen
  • Horst - Volkstuinen

In totaal hebben we 164 spiegelkarpers nu zwemmen in de bovenstaande grachten, plasjes, sloten en tochten van Lelystad. Elke vis was een plaatje en tijdens het uitladen van de vrachtwagen en het uitzetten was dat ook te merken aan de uitlatingen van de vrijwilligers.

Zoals eerder vermeld hebben we alle vissen gewogen, opgemeten en gefotografeerd. Deze gegevens verzamelen heet ‘volledig monitoring’ deze monitoring wordt gebruikt om te zien hoe de vis zich ontwikkelt en hoe deze migreert door de wateren van Lelystad. Daarom ook de oproep aan u : Mocht u een spiegelkarper vangen meldt dit aan de karpercommissie. Stuur een foto van de linkerzijde met lengte en gewicht naar karpercommissie@hotmail.nl. Raadpleeg anders deze pagina voor meer info over hoe uw vangst aan ons kunt melden .