Gedragsregels Kanovijver

Voorwaarden voor het water gelegen achter `t Kofschip, ook wel Kanovijver genoemd :
  • Deze vijver is alleen voor leden HVLD
  • Parkeren enkel op de daarvoor bestemde parkeervakken
  • Voor alle vis geldt dat ze teruggezet moeten worden in hetzelfde water.
  • Het gebruik van een leefnet alleen na overleg met de HVLD en bij wedstrijden.
  • Open vuur verboden.

Voorwaarden voor alle wateren van HV Lelystad-Dronten:
  • Indien gevist wordt met dode vis of een stukje vis geldt: vissen met maximaal 2 hengels en in de stadswateren met maximaal 1 hengel. Dus ook op de Kanovijver.
  • U mag op de verenigingswateren tijdens het vissen met dood-aas niet tegelijkertijd ook met bijvoorbeeld een spinhengeltje vissen, alle aandacht dient op de dood-aas hengel gevestigd te zijn.
  • Het is verboden om ruisvoorn, snoek, snoekbaars, zeelt of karper in bezit te hebben of als aasvis te gebruiken;
  • Het is verboden om per persoon meer dan 5 dode zoetwatervissen in uw bezit te hebben;
  • Het is verboden om meer dan twee meertandige haken te gebruiken als gevist wordt met getakelde dode aasvis. Deze meertandige haken mogen maximaal voorzien zijn van 1 weerhaak. Alleen de haakpunt in de dode aasvis mag voorzien zijn van een weerhaak zodat deze dode aasvis wel goed vast blijft zitten, van de andere haken moet de weerhaak plat geknepen zijn.

Extra informatie:
  • Het plat knijpen dan wel verwijderen van de weerhaak draagt positief bij aan het moeiteloos onthaken van een gevangen vis en is dus een maatregel die het dierenwelzijn bevordert.
  • Voor de toekomst wordt nagedacht over een verbod van weerhaken op ‘enkeltandige’ haken maar daar zitten vooralsnog teveel ‘haken en ogen’ aan. Wel zullen wij het platdrukken/verwijderen van de weerhaak voor alle disciplines binnen de hengelsport de komende jaren actief gaan promoten.
  • Daarnaast zullen de reeds ingevoerde beperkingen zoals vissen met maximaal 1 hengel bij de dood-aas visserij op ál het verenigingswater gaan gelden en wordt er dus geen onderscheid meer gemaakt tussen stadswater en overig viswater waar wij het visrecht hebben.
  • De algemene Gedragsregels kunt u hier nog nalezen