Visplek voor mindervalide in de Zuigerplas officieel in gebruik genomen

Woensdag, 14 mei 2014

Zondag 11 mei werd de visplaats voor mindervalide sportvissers aan de Zuigerplas officieel in gebruik genomen. Na een openingswoord van voorzitter Leen Andeweg van de Hengelsportvereniging Lelystad kon de officiƫle handeling van start gaan. Piet v Leeuwen, zelf gekluisterd aan de rolstoel, plaatste samen met Rob Koetsier van Staats Bosbeheer, Reint Hille en Michael Scheffer (de initiatief nemers voor dit project), een daarvoor gemaakt paaltje met daarop het symbool van een vissende rolstoeler. Piet mocht als eerste zijn hengels uitgooien.

De Hengelsportvereniging Lelystad, de oudste en grootste vereniging in Lelystad, gaat extra aandacht besteden aan de toegankelijkheid van het viswater in de Flevopolder voor rolstoelers. Een groeiend aantal gehandicapte sportvissers ondervinden vaak problemen om de waterkant te bereiken. De toegankelijkheid naar het viswater laat helaas in veel gevallen nog steeds te wensen over.

De waterbeheercommissie van de HVL gaat in kaart brengen waar verbeteringen gewenst zijn en waar dat ook is te realiseren. Vervolgens zal overleg worden gevoerd met andere partijen om te bezien welke mogelijkheden er zijn om het ook voor rolstoelers mogelijk te maken om de hengelsport te beoefenen. Tot die partijen behoren de gemeente Lelystad, de Provincie Flevoland, de federatie Sportvisserij Midwest Nederland en Sportvisserij Nederland zelf