Rechtsgeldigheid Visplanner

Maandag, 2 februari 2015

Sinds de berichtgeving van Sportvisserij Nederland dat de visplanner vanaf januari van dit jaar geldig is, krijg ik veel telefoontjes binnen over de toepassing. Oplettende leden hebben al diverse onregelmatigheden aangetroffen ten aanzien van de Landelijke lijst van Viswateren.

Als eerste het bericht zelf. Sportvisserij Nederland heeft in een eerste melding aan iedereen medegedeeld dat de rechtsgeldigheid pas in 2016 zou ingaan. En dat was ook zo. Maar door een vroegtijdige plaatsing in de Staatcourant is de rechtsgeldigheid ingegaan. Wetten die in dit blad worden gepubliceerd worden direct actief. En daarmee is de rechtsgeldigheid een feit. Hoewel wij allemaal het liefst een ingangsdatum gisteren hadden dan vandaag, zijn er toch een aantal zaken waaraan jullie moeten denken. Nog niet alles was in orde en gereed om zonder problemen te worden toegepast. Ook blijkt dat je niet overal dekking hebt om de App 100% te laten werken. Controleer dus vóór je naar je visstek gaat altijd of je er volgens de App mag vissen. Informeer ook bij je provider of je met je smartphone bij dat water wel voldoende dekking hebt. Als je geen dekking hebt dan kun je je vispasnummer niet invoeren en dus heb je geen schriftelijke toestemming.

Sommige wateren die in de planner als ingebracht water staan vermeld, zijn volgens het groene boekje verboden viswater. En sommige wateren die in het boekje staan zijn volgens de planner weer niet donkerblauw gemerkt. Dat kan dus bij een controle een conflict opleveren.

Het advies van de vereniging luidt dan ook: Neem beide zaken mee!

De sportvisser zal moeten aantonen dat hij/zij een schriftelijke toestemming heeft om in het water waarin hij zit te mogen vissen. Als de App om wat voor reden dan ook niet werkt kun je niets aantonen.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.