Terugblik Uitzetting SKP Hoge-Lage Vaart

Maandag, 21 november 2016

Afgelopen zaterdag 19 November hebben we aan de Havenkade te Dronten een uitzetting gedaan in het kader van het SKP Hoge-Lage Vaart – Oostelijk Flevoland.

Rond 8.15 uur verzamelde de eerste vrijwilligers, belangstellende en omwonende zich bij de lokatie om er zorg voor te dragen dat alle voorbereidingen in goede banen werden geleid. Nadat de opstelling van weegklok, fotoplank, en -camera waren neerzet werden de zwembaden opgepompt. De generator werd met enige opstartproblemen aangezwengeld zodat er stroom was voor de zuurstof- en waterpomp om de baden te vullen.

Om even over 9 uur kwam de kweker met een grote pick-up en aanhangwagen vol karpertjes aan, en was natuurlijk iedereen benieuwd wat er uit de bakken zou komen.

Dit was de eerste keer voor ons dat we bij deze Nederlandse kweker hebben besteld. Na een korte fieldtrip naar de kweker - waar we het jonge broed hebben mogen aanschouwen - was onze hoop om dit keer meer beschubte vis te mogen ontvangen hoog. De kweker begon met het uitscheppen van de spiegelkarpers en de bekende “oohen aah” gaven eigenlijk al aan dat het goed zat. De kuipen werden snel door de vrijwilligers naar de zwembaden gebracht waar een ieder zich stond te verwonderen aan de toekomstige bewoners van de Lage en Hoge Vaart.

Nadat de spiegelkarpers waren ondergebracht in hun tijdelijk onderkomen werden ze één voor één vastgelegd op ‘de gevoelige plaat’.

Het percentage beschubte spiegelkarpers was meer dan voldoende. We hadden dit keer een mix besteld bij deze kweker en daaronder zaten echte pareltjes.

De gehele uitzetting verliep met de hoeveelheid vrijwilligers meer dan soepel, en daarom zaten de vissen in recordtempo in hun nieuwe habitat.

We hopen het komende jaar voldoende foto’s van de linkerkant van de spiegelkarpers te mogen ontvangen op

We zullen dit najaar een speciale facebook-pagina openen waar men lid van kan worden om de terugmeldingen te volgen. We zullen jullie hier dan uiteraard over informeren.

We willen iedereen die aanwezig was zeer bedanken voor deze prachtige ochtend!

Karpercommissie Lelystad-Dronten

P.S.: Aan degene die filmopnames of foto’s heeft gemaakt graag het verzoek om deze aan ons op te sturen. Het beste kan dit via de http://www.wetransfer.com Als e-mail-adres dient u karpercommissie@hotmail.nl in te vullen.