Samen op weg naar een evenwichtige visstand in Dronten

Dinsdag, 13 oktober 2020

Om uiteindelijk de waterkwaliteit te verbeteren brengt Waterschap Zuiderzeeland deze week de visstand in beeld. Dit gebeurt in twee waterpartijen in de wijken De Munten en De Gilden in Dronten. Het waterschap werkt hierin samen met de Hengelsportvereniging Lelystad Dronten en de Gemeente Dronten.

Voor een goede waterkwaliteit is het belangrijk dat er voldoende zuurstof in het water zitten. Zodat waterplanten en -dieren er goed in kunnen leven. In wateren van De Munten en De Gilden groeien weinig waterplanten en dat vergroot de kans op (blauw)algengroei én nachtelijk zuurstoftekort.

Een onevenwichtige visstand kan (blauw)algengroei veroorzaken
Een onevenwichtige visstand kan uiteindelijk waterplanten doen verdwijnen. Zonder waterplanten komen er té veel meststoffen in het water wat algengroei bevordert én de kans op nachtelijk zuurstoftekort wordt verhoogd. Uiteindelijk kan er dan zelfs vissterfte optreden. Bij een onevenwichtige visstand is de verhouding tussen verschillende vissoorten en/of aantallen niet in balans. Om die balans te controleren is het nodig dat de vissen worden geteld. Vanuit een boot vangt een professionele visser de vissen met netten. Deze worden opgevangen in grote bakken die tijdelijk in het water worden geplaatst. Zo wordt bepaald om welke vissoorten en aantallen het gaat. Blijken er te veel vissen in De Munten en De Gilden te zwemmen, dan wordt het overschot overgezet naar de Lage Vaart in Dronten.

Het waterschap werkt samen met de plaatselijke hengelsportvereniging en de gemeente Dronten
Want naast voldoende vis, vinden ook zij de waterkwaliteit belangrijk zodat de vis kan blijven leven én er voldoende waterbeleving is. Met de hengelsportvereniging is afgesproken dat bij te veel aan vis er voldoende mooie exemplaren achterblijven in De Munten en De Gilden.

Voor alle betrokken partijen is het belangrijk om meer over de visstand te weten te komen
En wat dit doet met het water. Het onderzoek wordt gedaan door ecologisch adviesbureau Waardenburg en OAB Nederland.