Roofvisbeleid HVLD

Maandag, 21 februari 2022

De Hengelsport Vereniging Lelystad- Dronten heeft het voornemen om het Roofvis Beleid op de schop te doen, daar deze achterhaald is en niet in de huidige Visie van de vereniging past. Dus aan te passen aan de tijd waarin we leven.

Er is gekeken naar de collega's van Almere waarna de HVLD overleg heeft gehad met HSVA.
Daarna is voorgenomen om het roofvisbeleid van beide verenigingen  gelijk te maken.

Belangrijk is echter wel om te weten dat er op de wateren van onze vereniging afwijkende regels gelden voor de ‘dood-aas visserij’ .

Op onze stadswateren zal een aangepaste regelgeving voor het vissen met dood aas gaan gelden.  We zetten de belangrijkste regels nog even apart op een rijtje:

• Indien gevist wordt met dode vis of een stukje vis geldt: vissen met maximaal 2 hengels en in de stadswateren met maximaal 1 hengel.
  • U mag op de stadswateren, tijdens het vissen met dood-aas, niet tegelijkertijd ook met bijvoorbeeld een spinhengeltje vissen, alle aandacht dient op de dood-aas hengel gevestigd te zijn.
  • Het is verboden om ruisvoorn, snoek, snoekbaars, zeelt of karper in bezit te hebben of als aasvis te gebruiken;
  • Het is verboden om per persoon meer dan 5 dode zoetwatervissen in uw bezit te hebben;
  • Het is verboden om meer dan twee meertandige haken te gebruiken als gevist wordt met getakelde dode aasvis. Deze meertandige haken mogen maximaal voorzien zijn van 1 weerhaak.
  • Alleen de haakpunt in de dode aasvis mag voorzien zijn van een weerhaak zodat deze dode aasvis wel goed vast blijft zitten

Met Sportieve Groet ,

Roofvis Commissie