Vissterftes 't Bovenwater

Vrijdag, 18 april 2014

Zoals jullie misschien wel hebben vernomen zijn er op diverse plekken in Nederland plekken waar diverse dode karpers worden aangetroffen in dit voorjaar. Op sommige plekken zijn dat meer dan andere plekken en ook meer dan voorgaande jaren. Met name de regio rond de Veluwe kwamen veel berichten.

Dode karper
Ook binnen Lelystad zijn we niet bespaard gebleven en is er al een aanzienlijke hoeveelheid vis gestorven. Waterschap, een groep karpervissers en de hengelsport vereniging zijn nu bezig de oorzaak van de sterfte te achterhalen. De dode vissen van het betreffende water (Bovenwater) zijn vorige week geruimd en er zijn levende, apathisch zwemmende vissen aangeboden aan het onderzoekcentrum. De karper is aldaar onderzocht en tot nu toe heeft men geen van de bekende virussen (KHV, CEV en SVC) kunnen vinden in het aangeboden exem
plaar in tegenstelling tot de regio Veluwe, waar wel CEV werd aangetroffen. Botulisme word nog onderzocht maar deze treedt pas op bij watertemperatuur van rond de 20 graden Celsius.

Elk voorjaar sterven er vissen en met name karpers zijn nu op hun zwakst als ze uit de winter komen. De winter is erg zacht geweest en de vis was actiever dan voorgaande jaren. Of er voldoende voedsel aanwezig is geweest om de populatie te voeden is onduidelijk en blijft speculatief.

Ondanks het feit dat er op diverse manieren buiten ons om ziektes/virussen verspreidt kunnen worden is het natuurlijk zinvol om als
je gevist hebt op wateren waar sterfte heeft plaatsgevonden je spullen wel te ontsmetten mocht er iets in het water aanwezig zijn (geweest) zodat dit niet naar andere wateren word overgebracht. Wat vrij makkelijk te verkrijgen is in veel supermarkten – om je materiaal te ontsmetten – is een fles Detol. Dit wordt bijv. in ziekenhuizen gebruikt om o.a. schoon te maken en de vloer te dweilen.

Doe hiervan een flinke scheut in een hele grote emmer (of bv een kruiwagenbak kan ook) en laat deze vol lopen met kraanwater, bij voorkeur met handwarm water. en sop je onthaakmat (en daarna je schepnet, weightsling, weegzak, bewaarzak etc) hierin. Laat dit zeker een kwartier trekken. Daarna afspoelen met de tuinslang en goed laten drogen. Maar vergeet ook je boot niet goed uit te soppen mocht je deze gebruiken.

Mocht u dode vissen zien meldt dit gerust via ons contactformulier. Begraaf dode dieren niet. Tevens is het belangrijk als u naast dode vissen ook andere dode dieren waarneemt welke om en op het water leven want dit kan belangrijke informatie verschaffen.