Tijdens uitzettingen van de spiegelkapers noteren wij alle gegevens van de vissen die ons in staat stellen de vis te herkennen tijdens de terugvangst door u. Dit heet ‘volledige monitoring’ . De vissen worden door ons met de grootste zorg gewogen, op de foto gezet en gearchiveerd om daarna los te worden gelaten in hun nieuwe omgeving. Spiegelkarpers hebben stuk voor stuk een uniek schubbenpatroon, vergelijkbaar met een vingerafdruk. Door alle gefotografeerde vissen te archiveren zijn ze goed te volgen in hun verdere leven. Zo kan wanneer spiegelkarpers teruggevangen worden bekeken worden welke route ze hebben gezwommen (gezien vanaf het uitzetpunt) en of ze goed zijn gegroeid . Dit is met name nuttig voor bijvoorbeeld de gemeente om te zien of het water ecologisch gezond is en blijft

De gegevens die we noteren zijn :

• gewicht in gram
  • lengte in cm
  • locatie van uitzetting
  • foto van de linkerzijde

Het wordt door ons zeer op prijs gesteld dat u ons op de hoogte brengt van de vangst van een spiegelkarper. Het zou erg leuk zijn dat u de door ons genoteerde  gegevens (indien mogelijk) zou kunnen aanvullen met uw gegevens. U kunt deze naar ons mailen op het e-mail adres : karpercommissie@hotmail.nl. Wij zullen dan de gevangen vis in ons archief opsporen en u op de hoogte stellen welke vis u gevangen heeft.

Tijdens fotograferen gaarne linkerzijdeBelangrijk is wel dat de foto die u maakt van de spiegelkarper van de linkerkant van de vis is. De linkerkant van de vis is de zijde die naar de camera gericht is wanneer u de kop van de vis in uw rechterhand heeft.

U krijgt dan de orginele foto tijdens de uitzetting van ons retour met  gewicht, lengte en orginele uitzetplek.

De reden dat we niet alle foto’s  van de spiegelkarpers op onze website plaatsen is dat uit het verleden gebleken is dat er dan geen terugmeldingen plaatsvinden aan de initiatief nemers van het Spiegelkarper project.

De eerste terugmeldingen zijn al binnen en we zijn erg blij met de resultaten. Niet alleen vanwege het feit dat de vissen gezond zijn en zich goed ontwikkelen maar met name dat ze gevangen worden door de doelgroep die we voor ogen hadden. De terugmeldingen kunt u volgen op onze speciale pagina’s bij de projecten.